Ohjelmointi peleissä uravalintana

Olet varmaan kuullut, kuinka ohjelmoijat ja koodaajat repivät hyvää liksaa eri pelifirmoissa. Myös muut pelintekijät ovat hyvien palkkojen piirissä. Olet saattanut myös miettiä, voisitko itse ruveta ohjelmoijaksi – tai vaikkapa perustaa yrityksen, joka tarjoaa ohjelmointipalveluja eri firmoille. Tämä artikkeli antaa hyviä neuvoja yrittäjyyteen ja kertoo myös paljonko voi olla mahdollista tienata ohjelmoinnilla sekä muilla pelin tekemiseen liittyvillä ammateilla tai titteleillä.

Tärkeitä ohjelmointikieliä, joista valita

C++ on ohjelmointikieli, joka on erittäin suosittu isoissa pelifirmoissa. Tunnetut ja suositut pelit sisältävät tätä kieltä sisuksissaan. Jos haluat päästä paremmille liksoille isoihin firmoihin, valitse tämä. Ja kannattaa valita muutenkin, sillä jossain vaiheessa sen osaamisesta on runsaasti hyötyä. Monet suositut pelimoottorit perustuvat juuri C++-kieleen.  

C# on myös ohjelmointikieli, joka on tuttu indiepeleistä. Pelimoottoreista esimerkiksi Unity on tehty C#-kielellä.

Java on myös indiepelikehittäjien käyttämä. Java on helppokäyttöinen ja sitä on käytetty myös webtekniikoissa usein, kuten myös sen “pikkuveljeä” Javascriptiä.  

Pelkkä ohjelmointi ei riitä!

Pelifirmaa perustettaessa kannattaa pohtia sitä, että koodaustaidot eivät ole kaikki kaikessa vaan paljon muutakin tarvitaan. Ennen kaikkea tulee olla tiimityöntekijä, mutta pelien tekemiseen tarvitaan myös seuraavaa.

Hyvä tarina on pelissä tärkeä, silloinkin kun kyseessä on esimerkiksi tasohyppely. Kaikki tietää Super mario -pelien juonet joissa prinsessa joutuu pulaan ja Mario pelastaa kaunottaren. Okei, ei ehkä omaperäisin tarina, mutta kaikki muistavat sen.

Käsikirjoittaja voi kehittää tarinaa jo ennen pelin kehittämistä. Joskus kirjoittajia palkataan vasta loppuvaiheessa luomaan dialogia sekä muuta sisältöä. Pelisuunnittelijat myös osallistuvat tarinan tekoon tai tekevät sen usein itse kokonaan.

Pelejä ei saada myytyä ilman markkinointia ja myyntiä. Markkinointikoordinaattorit ja -päälliköt ovat yleensä isoissa ja keskisuurissa peliyrityksissä, pienemmät firmat ovat tämän ulkoistaneet.

Muita rooleja pelien teossa ovat esimerkiksi graafinen suunnittelu, animaation teko, äänisuunnittelu ja niin edelleen. Ohjelmointi ei ole siis avain onneen, mutta tärkeä osa sekin on, kuten muutkin mainitut.

Testaajat varmistavat, että peliä on mukava pelata. Tämä on usein se ensimmäinen urapolun etappi pelialalla ja siitä pääsee hyvin jatkamaan korkeammalle ja paremmille liksoille.

Palkkaesimerkkejä pelialalta

Vaikka seuraavat esimerkit ja niiden summat ovat Yhdysvalloista, voi niitä verrata hyvin myös suomalaiseen tasoon.

  • Pelisuunnittelija: 53 000 euroa vuodessa
  • Animaatioiden tekijä: 57 000 euroa vuodessa
  • Käsikirjoittaja: 57 000 euroa vuodessa.
  • Ohjelmoija: 56 000 euroa vuodessa
  • C++-ohjelmoija: 99 000 euroa vuodessa
  • Pelien testaaja: 27 000 euroa vuodessa
  • Markkinointipäällikkö: 90 000 euroa vuodessa

Pelialan tulevaisuus

Peliala kasvaa koko ajan ja se on aikoja sitten ohittanut esimerkiksi elokuvateollisuuden. Mobiilipelejä tulee myös koko ajan enemmän, ja sieltä myös monet aloittavat oman uransa pelialalla. Mutta kuten alussa puhuimme ohjelmoijista, niin heitä tarvitaan koko ajan enemmän. Se näkyy myös palkassa, joka on kirkkaasti suurin ylläolevissa palkkaesimerkeissä.

Lopuksi annamme muutamia hyviä neuvoja yrittäjyyteen pelialalla. Yrittäjyyden voit myös mahdollisesti vaihtaa palkkatyöhön, jos jokin iso firma kiinnostuu sinusta.

  1. Tee näyttävä portfolio peleistä, grafiikasta ja ohjelmointiproggiksista. Se näyttää taitosi pelin tekijänä.
  2. Vaikka osaatkin jo ohjelmoida, ota osaa ohjelmointikursseille joista saat todistuksen. Tai jos pystyt opiskelemaan tutkinnon, vielä parempi.
  3. Käytä pelialalla hyväksesi omia pelimieltymyksiäsi ja tietämystä peleistä. 
  4. Verkostoidu pelimessuilla ja tee hyvä vaikutus – tämä saattaa poikia lisää töitä ja yhteistyökumppaneita.
  5. Älä ajattele tätä pelkästään työnä vaan elämäntapana – sinulla tulisi olla aina innostus tähän työhön!